28 May 2011

Langkawi Day 1 - 24/5

Plan untuk update entry Langkawi ini adalah every single day. Live dari sana. Wahhh haha. Tapi memandangkan broadband di apartment tersebut (tingkat bawah tanah, coverage macam siput) adalah sangat slow maka bila balik Penang baru boleh buat. So entry adalah berdasarkan apa yang saya ingat dan terlintas sewaktu sedang menaip.

Ahli rombongan Cik Kiah ke Langkawi adalah 6 orang. Pertama of courselah saya 3 beranak, mak, adik-adik saya 2 orang. Rizal & Apis. Plan nak ke Langkawi ni dari bulan 12 last year lagi. Booking tiket Air Asia pergi balik hanya RM488.00 untuk 8 orang. Memang berbaloi. Tapi last minute bapak saya tak nak pergi. Masa booking dulu tak tanya dia pun. Oleh sebab tiket murah masa tu, booking sajalah jadi ke tidak belakang kira. Adik saya yang nombor 2 pun tak jadi join last minute.

:: Sampai sudah ::
Saya tak suka naik flight sebenarnya. Lagi suka travel dengan kereta. Best. Tapi dah nak pergi Langkawi, maka pilihan hanya flight @ feri. Fuhh saya lebih rela naik flight dari naik feri walaupun naik yang mana-mana pun selalu buat saya loya nak termuntah. Tak tahan bila time dia nak naik & nak turun. Tiba-tiba rasa macam morning sickness.

Sampai sana pukul 1.45 ptg terus call abang sulung Kak Ida (officemate merangkap bestfriend saya) yang kerja kat Kastam Langkawi untuk ambil kunci kereta. Sewa Toyota Avanza daripada dia. Cukuplah Avanza untuk ahli rombongan yang ada kali ni. Kalau semua jadi pergi memang tak muat Avanza ni. Saya prefer MPV kalau lebih dari 5 orang dewasa. Avanza versi lama ni kecik sikitlah interior dia daripada Avanza yang baru. 

Misi pertama adalah memenuhi tuntutan perut yang sudah berbunyi macam-macam irama. Dalam perjalanan nak pergi apartment tu kitorang singgah kedai makan kat tepi jalan. Makanan ok, sedap tapi Masyaallah serba-serbi pedas. Meleleh-leleh air mata ngan air hidung sambil makan.

:: Budak kecik ni pun sudah lapar tak menahan ::

Lepas makan, terus tuju tempat penginapan di Apartment Seri Lagenda. Area Kuah, 10 minit saja kalau nak ke Pekan Kuah tempat shopping-shopping coklat tu. Condition rumah oklah, nak kata best sangat pun tak, nak kata tak best pun tak jugak. So n so saja. Tapi realitinya, gambar adalah lebih cantik daripada keadaan sebenar. Tapi still ok especially untuk yang datang dengan family. Rate adalah RM150/night untuk hari biasa. Apartment ni ada 3 bilik tidur & 2 bilik air. 2 bilik ada aircond dan ada swimming pool jugak. Astro pun ada.


:: Stay di sini ::

Lepas memunggah barang dalam kereta, kitorang rileks-rileks dulu. Naim pun dah mengantuk sangat,  kasi dia tidur.

Pukul 9 malam baru bergerak. Jalan pusing-pusing Pekan Kuah dan meneruskan misi untuk memenuhkan perut. Makan di D'sa Restaurant tak jauh daripada tempat penginapan. Masakan tomyam. Siakap bakar, lumur kunyit dengan garam saja. Tak thrill betul. Semua orang boleh buat sendiri kat rumah. Siakap stim limau pun tak sedap kat sini. Tak rasa limau, payau saja. Maka itulah kali pertama dan terakhir makan kat situ.

:: D'sa Restaurant ::

:: Tuan besar sedang pilih menu ::

:: Stim Limau yang hampeh ::

:: Ikan bakar yang dilumur garam, kunyit & sos cili ::

Walaupun ikan tak kaw, tapi licin jugak. Tak rugi tukang belanja. Heheh

:: Clean & Clear ::

Selesai makan, balik apartment semula. Rest saja malam tu. Esoknya baru siri jelajah Pulau Langkawi bermula.

:: Diakhiri dengan pic Naim yang sudah lena dalam kepenatan ::